Menu

אין עוד מלבדו

ויאמר פרעה אל יוסף אחרי הודיע אלוקים אותך את כל זאת אין נבון וחכם כמוך – כתב רש”י: אם נבקש איש נבון וחכם, לא נמצא כמוך. השאלה היא, מהיכן יודע פרעה שלא שייך למצוא נבון וחכם כיוסף, הרי הוא עדיין לא חיפש ומנין לו שלא ימצא כמוהו? ובכל ההקדמה שאמר פרעה לעבדיו: “הנמצא כזה איש אשר רוח אלוקים בו”, מדוע לא אמר “הנמצא כזה איש נבון וחכם”?

אלא הענין הוא, כי כשאמר לו יוסף הצדיק “בלעדי האלוקים יענה את שלום פרעה”, הסביר יוסף לפרעה “אין החכמה משלי, אלא אלוקי יתן פתרון בפי לשלום פרעה”. פרעה הבחין מיד שעומד לפניו אדם עם חכמה אלוקית, ומאחר שרוח אלוקים נמצאת ביוסף, והוא ודאי היחיד שנשלח להודיע לפרעה ענין הרעב, א”כ רק הוא יודע איך ומה לעשות, לכן הקדים לומר לעבדיו שרוח אלוקים בו ואין למצוא כמותו, וליוסף הצדיק אמר אחרי שזכית לרוח אלוקים, הרי אין נבון וחכם כמוך.

למדרגה גדולה זו של “רוח אלוקים בו”, זכה יוסף על ידי התחזקות במדרגת “אין עוד מלבדו”. כשפרעה מדבר עמו על החלום, הוא יודע שאין אצל פרעה אמונות ומחשבות, והיה יכול לגשת מיד ולנסות לפתור את החלום ולא לסתור דבריו של פרעה המלך שאמר לו “ואני שמעתי עליך לאמר תשמע חלום לפתור אותו”, ובכל זאת התגבר ודחה דברי פרעה ואמר “בלעדי”, אני לא פותר חלומות, “אלוקים יענה את שלום פרעה”.

בספר “לב אליהו” מביא מעשה בראש ישיבת לומז'ה אשר נצרך למשגיח. בא להתייעץ עם הח”ח שאמר לו קח את פלוני שהיה מהגאונים הצעירים ובעל רגש גדול. כמובן שקיבל את ההצעה, אולם מיד אחרי החג קיבל מכתב מהח”ח שהוא חוזר בו מהמלצתו. נסע הרב לח”ח ושאלו לפשר הדבר. אמר לו: אותו יהודי, אין בו שום פגם, אך כיון שהתאונן לפני על כמה ענינים גשמיים, אין בכוחו להיות משפיע בישיבה. ללמדנו שאין לאדם לחפש דרכים והשתדלויות מרובות לקרב דבר הצריך לו, כי כבר הוכנו בשבילו עוזרים ומסייעים, ואם אדם פונה לעצמו וטורח לעצמו אומרים לו מן השמים: לך לך בכוחות עצמך ונראה התגשמות חלומותיך. לכן יש לבטוח בה' ויתקיים בו “אשרי הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו”.

באדיבות עלון “פניני הפרשה”, לצפיה בעלון במלואו לחץ כאן

לעוד מאמרים של הרב יגאל כהן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב יגאל כהן

33
6
168

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן