Menu
שאל את הרב
print
אא

בספר ברכת ה' חלק ה' בעמוד 28 הובא תכנון הספר המקורי. למה שתלמידי הרב זצ"ל לא יקחו על עצמם להשלים את הספר ולכתוב את הפרקים החסרים, הן על פי עיונם, הן על פי מה שלימדם הרב המחבר זצ"ל?

הרב רזיאל כהן

כמו שאי אפשר להשלים תלמוד ירושלמי סדר קדשים שנאבד, כך אי אפשר להשלים את החסר בספר ברכת ה'. וכי אם מי שהוא מהתלמידים ישלים יהיה לזה תוקף של "ברכת ה'"?

 

שאלת המשך:

יישר כח תשובה אמיתית. אכן בעניין זה רציתי לשאול לגבי מה שהרב עובדיה זצ"ל סיים את כתיבת הספר כף החיים סופר (חלק יורה דעה, מסימן קיז אות יג עד סוף סימן קיט) על פי בקשת משפחתו של המחבר. מאחר והרב עובדיה יוסף כתב את המשך זה מה היחס כלפיו? ובכלל מה חשבו משפחתו או הרב עובדיה יוסף זצ"ל מה היתה מטרתם בסיום הספר הרי לכאורה לא המחבר חיברו?

הרב רזיאל כהן

איני יודע, אבל אינו דומה ספר כף החיים שעיקרו אסיפת הדעות לספר ברכת ה'.

שאלת המשך:

לא זכיתי להבין את דברי קדשו (בתשובה הראשונה). אי אפשר להשלים ירושלמי כי תוקף הירושלמי נובע מכך שהוא יצירה של אמוראים ואיננו אמוראים, מה שאין כן יצירת אחרון שוודאי ניתן להשלימה, כי כשם שהוא אחרון, כך אנחנו אחרונים, ודרך פסיקתו דרך פסיקתנו, הרי הגרע"י זצ"ל השלים את הכף החיים, ובנו של החפץ חיים השלים את המשנה ברורה כידוע!
ועוד יש לומר שלהשלים את ברכת ה' הרבה יותר קל מפני שהרב כבר לימד את הנושא ותלמידיו למדו אתו ויודעים מה היתה דעתו, ונשאר רק להעלות על הספר! ועוד, מה שייך פה עניין של תוקף? יש פה עניין שיהיה ספר שלם, הרי הרב התחיל וכמעט גמר סדרת ספרים על הלכות ברכות, ולא הספיק לגמור את הכרך של הלכות ברכת המצוות; וכי מפני ענוותנותם של תלמידיו העולם יחסר ספר כדוגמתו שיוכלו ללמוד ממנו הלכות ברכת המצוות?!

הרב רזיאל כהן

ייתכן והדוגמא שהבאתי מהירושלמי קדשים אינה דומה כל כך, אבל הגע עצמך אילו הרמב"ם לא היה משלים את חיבורו, ואחד מן הראשונים היה משלים, וכי יהיה לזה אותו תוקף?
ומה ששאלת מהכף החיים, כבר השבתי לעיל. ולגבי המשנה ברורה – אין הדברים מדוייקים. אלא בנו של המחבר כתב כמה סימנים, ואביו עבר על הדברים והכניסם לחיבורו (כמובא בתחלת ספר מכתבי החפץ חיים. ואין מצוי אתי).
אבל ספר ברכת ה', פוק חזי כמה ספרים בהלכות ברכות יש בשוק. ואין שום מטרה להוסיף "עוד ספר" משלנו על המדף. אמנם ברוך ה' זכינו והרב העמיד תלמידים הרבה, ומהם גדולי תורה והוראה (ופעמים גם חולקים עליו), אבל עדיין רב ההפרש בין דברי הרב לדברי התלמידים. והלואי והיה מדובר רק בלהעלות הדברים על הכתב.
זאת ועוד, הבט נא על הסדר המופתי של ברכת ה', בדוק נא לדוגמא בפרק "דיני עיקר וטפל", הנמצא כזה איש אשר ישכיל לערוך ולסדר הכל בצורה כזו? לא לחנם אמרו בירושלמי (ברכות פרק ב' הלכה ח') חכם שמת, מי מביא לנו חליפתו, מי מביא לנו תמורתו.

שאלת המשך:

הרב כתב "פוק חזי כמה ספרים בהלכות ברכות יש בשוק". על איזה ספר הרב ממליץ ללמוד הלכות ברכת המצוות?
ועוד הערה: הרב כתב על הסדר בהלכות עיקר וטפל, דוקא נראה לי שהסדר די דומה לשל הספר וזאת הברכה שיצא לאור כ-10 שנים לפניו, ומצאתי עוד דמיון בין שניהם (כגון ברכה על מרק עם שקדי מרק), אך לא ראיתי שיזכיר אותו ואיני יודע למה. גם בספר האיש משה כתב שהתכוון בתחילה לקרוא לספר וזאת הברכה במקום ברכת ה' אך חזר בו, משום שהפסוק מסתיים אשר בירך משה וכו' לפני מותו, ולא מטעם פשוט יותר שהשם כבר תפוס!

הרב רזיאל כהן

לצערי לא הזדמן לי ללמוד הלכות ברכות בספרי פוסקי דורנו על הסדר, וכמדומני שאתה מכיר אותם יותר ממני. ובפרט בהלכות ברכת המצוות, איני יודע אם יש מי שריכז אותם על כלליהן ופרטיהן המפוזרים בכל חלקי אורח חייםויורה דעה.
בנוגע לספר "וזאת הברכה", הוא מוזכר בברכת ה' לענין ברכה על בושם סינטטי (ואולי בעוד מקומות), ובודאי שמורנו הרב ראה אותו. והסיבה שממעט מלהזכירו ייתכן מפני שהרבה מפסקיו הם "מפי השמועה" של גדולי ישראל, ופחות מחקר עצמי בראיות. וידוע שאין דעתו של מורנו הרב נוחה בזה.
אגב, לאור דבריך נסיתי להשוות בין דיני עיקר וטפל שבברכת ה' לאלו שבספר וזאת הברכה, ואכן ראיתי קצת דמיון במבנה שלהם, אך אין הכרח שזה נבנה על זה.
בנוגע להערה האחרונה: התכנון היה לקרוא לספר "בירך משה" ולא "וזאת הברכה", כמבואר בהקדמה לברכת ה' חלק ה'.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן