המלה רע
באמצע משפט בפתח, בסוף משפט בקמץ.
על ההבדל בין קמץ רחב לקמץ חטוף, לאחר אריכות הדברים בשפת אמת להגאון רבי ציון כהן, אשלתי ובקשתי, מדוע הניחו הנקדנים אותו סימן לשני התנועות? ומדוע חכמי המסורה בהערותיהם לא הבדילו ביניהם?
כי הקמץ רחב המקורי היה קרוב לחולם וכשיבוא לפני שוא או דגש הוא נחטף ממילא ומתבטא כחולם חטוף. וכן לפני מקף.
את תדע לבטא נכון תבחין הדמיון הרב בין כל (קמץ וגעיא) כל- (עם קמץ ומקף) כל (עם חולם).
אותה שאלה אפשר לשאול מדוע הניחו הנקדנים סימן אחד לשוא נע ושוא נח.
מאת: פלוני | תאריך: כ״ט בכסלו ה׳תשע״ה – דצמבר 21, 2014
יוצא שלפי מרן ראש הישיבה אלו היודעים לבטא את הקמץ המקורי כעין שהוגים הפרסים עדיף שיבטאו אותו כצורתו המקורית מאשר שיבטאו את הקמץ בצורת פתח כמו שאר הספרדים?
אכן כן וזה דבר ידוע. רק צריך לשים לב שלא להשתבש כהגיית האשכנזים. (וכמדומה שמרן שליט"א מקפיד בזה בשם אדנות). וכן יש מקומות שאומרים לשים לב לזה ואכמ"ל.