קדמא וזקף קטן
מלרע כמו שכתבת באפשרות השניה
בתהילים קיט בתחילת הפרק האבן עזרא מביא בשם המסורה 9 מלים שנמצאות בכל פסוק שנמצאות בכל פסוק מהפסוקים של הפרק פרט לפסוק אחד שהוא פסוק קכב "ערוב עבדך לטוב.." אז השאלות שלי הם : 1. מצאתי את המסורה בפסוק קכב על הפסוק הנ"ל ושם מצוינות עשר מלים .מדוע ההבדל הזה בן האבן עזרא למסורה שלכאורה הוא ציטט את דברי המסורה ? 2. בפסוק השני של אות ל פסוק צ' "לדור ודור אמונתך כוננת ארץ ותעמוד " לכאורה לא מצאתי מלה מתוך ה9 מלים שמביא האבן עזרא וגם לא מתוך ה10 מלים שמביא המסורה . מה ההסבר לכך ? אני חשבתי או שיש עוד מלה ל9/10 מלים והיא "אמונה" או שיש עוד פסוק יוצא מן הכלל כמו ערוב עבדך לטוב
שאלה נפלאה ביתר.
1. לענין פירוש הראב"ע [אבן עזרא] פשוט שנפלה שם טעות סופר וחסרה מלה אחת, וכנראה המדפיס דילג מ"או" ל"או".
2. לגבי הקושיה על המסורה, זכית בדבריך לכוין לרד"ק (בתחילת הפרק) שהוסיף מלת "אמונה" אמנם במסורה לא ניתן להוסיף מילה שהרי היא אומרת שהם כנגד עשר אמירות (עשרת הדיברות) .ולרגע עמדתי משתומם עד שאורו עיני במנחת שי (בפסוק קכ"ב) שהעתיק את המסורה וגרס "אמונה" במקום "צדק", וסיים שיש גורסים "צדק" במקום "אמונה" עד כאן דבריו. לעניות דעתי פשוט שהגירסא "אמונה" היא הנכונה מחמת השאלה שלך. ויש לחזור ולבדוק את כל הפסוקים אם נמצא בהם "צדק" בלא אחת משאר המלים או לא.
מאת: פלוני | תאריך: כ״ט בשבט ה׳תשפ״ב – ינואר 31, 2022
בדקתי, ואכן בכל הפסוקים בהם מופיעה תיבת 'צדק' מופיעה גם אחת משאר המילים.
יישר כחך!