המלה רע
באמצע משפט בפתח, בסוף משפט בקמץ.
מִכָּאן אָמַר בֶּן עַזַּאי: בְּשִׁמְךָ יִקְרָאוּךָ, וּבִמְקוֹמְךָ יוֹשִׁיבוּךָ, וּמִשֶּׁלְּךָ יִתְּנוּ לְךָ. אֵין אָדָם נוֹגֵעַ בַּמּוּכָן לַחֲבֵרוֹ, וְאֵין מַלְכוּת נוֹגַעַת בַּחֲבֶרְתָּהּ אֲפִלּוּ כִּמְלֹא נִימָא. וּפֵרַשׁ רַשִׁ"י, בְּשִׁמְךָ יִקְרָאוּךָ - לֹא יִדְאַג אָדָם לוֹמַר: פְּלוֹנִי יְקַפַּח פַּרְנָסָתִי, כִּי עַל כָּרְחֲךָ בְּשֵׁם יִקְרָאוּךָ לָבוֹא וְלָשׁוּב בִּמְקוֹמְךָ. וּמִשֶּׁלְּךָ יִתְּנוּ לְךָ - כְּלוֹמַר: לֹא מִשֶׁלָּהֶם הוּא מתנה, אֶלָּא מְזוֹנוֹת קְצוּבִים לְךָ מִן הַשָּׁמָיִם. וְאֵין מַלְכוּת נוֹגַעַת בַּחֲבֶרְתָּהּ - מִשֶּׁהִגִּיעַ זְמַן הַמַּלְכוּת לִפּוֹל וְתַעֲמֹד אַחֶרֶת - לֹא יאחר זְמַן כִּמְלֹא נִימָא, אֶלָּא מִי שֶׁזְּמַנָּהּ לִפּוֹל בַּלַּיְלָה נוֹפֶלֶת בַּלַּיְלָה, שֶׁנֶּאֱמַר: בֵּהּ בְּלֵילְיָא קְטִיל בֵּלְאשַׁצַּר מַלְכָּא כַשְׂדָּאָה, וְשֶׁזְּמַנָּהּ בַּיּוֹם נוֹפֶלֶת בַּיּוֹם שֶׁנֶּאֱמַר: וּבִתְחַפְנְחֵס חָשַׂךְ הַיּוֹם. איך מנקדים המילה "מתנה" במשפט הזה: לֹא מִשֶׁלָּהֶם הוּא מתנה? ואיך מנקדים המילה "יאחר" במשפט הזה: לֹא יאחר זְמַן כִּמְלֹא נִימָא?
ומשלך יתנו לָךְ . כן הוא גם בלשון המקרא וכל שכן בלשון חכמים שכל המשפט צריך ניקוד כך (בשמָך ובמקומָךְ ומשלָךְ על – כרחָךְ) מִשֶּלָּהֶם (דגש בשי"ן ובלמ"ד) מַתָּנָה יְאַחֵר עיין בהגהות הב"ח ובש"ס עוז והדר
מאת: פלוני | תאריך: י׳ בטבת ה׳תשע״ו – דצמבר 22, 2015
תודה רבה בפסוקים כתוב בְּשִׁמְךָ ולא בִּשְׁמָךְ? 15 פעמים בתנ"ך
לא התכוונתי שכך הוא בלשון המקרא ח"ו. אלא בלשון חכמים. (והנקודה הנמצאת בתשובה הקודמת אחרי המלה "חכמים" [א"ה תוקן ] נפלה טעות בהקלדה. וכן חסר שם דגש בשי"ן ובלמ"ד במילה משלהם [א"ה תוקן] ובתי"ו במילה מתנה [א"ה תוקן] ועוד הערה חָשַׁךְ היום.
מאת: פלוני | תאריך: כ״ט בטבת ה׳תשע״ו – ינואר 10, 2016
תזכו למצות אז הנקוד הוא כך: בִּשְׁמָךְ יִקְרָאוּךָ, וּבִמְקוֹמָךְ יוֹשִׁיבוּךָ, וּמִשֶּׁלָּךְ יִתְּנוּ לְךָ
לָךְ. כמבואר בתשובה הראשונה.