יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
האם מותר לאדם לקבוע עצמו לתת שיעור גמרא או הלכה או כל דבר שהוא נלמד מתוך ספר בעוד שרבו חי והם רחוקים זה מזה יותר מי"ב מיל וכל אחד במדינה אחת או זה בכלל מה שכתב הרמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ה הלכה ג ? ואכן אם מותר האם הדין כן לומר "לעניות דעתי וכו" או "נראה לי" בלי רשות רבו כמובן ? מה כוונת הרמבם באומרו "להורות" שם ?
לדעת מרן בכסף משנה לא אסרו לקבוע לעצמו מדרש אלה בקובע עצמו להורות (מה שקרוי היום "בית הוראה"), אבל ללמוד עם הציבור שיעור בבן איש חי או במנוחת אהבה, ולהסביר להם את הכתוב בספר, אין בכך בית מיחוש.
ולומר להם מידי פעם איזה הערות שיש לו בהלכה, נראה לעניות דעתי שגם כן יש להקל במקרה כמו שלך, שהרי אינו קבוע לשם כך אלה דומה למי שבא לשאול שמותר להורות כשנמצא רחוק מרבו. וכל שכן אם לא מורה על מעשה שבא לפניו כעת, שבזה מותר אפילו בפני רבו (עיין הגהות מיימוניות שם אות ג' ובשלחן ערוך יורה דעה סימן רמ"ב סעיף ז')