דקדוק קריאת התורה
ע”פ הכלל שהזכרתם שאותיות דומות הראשונה בשוא נע. כלל זה התחדש ע”י ר’ אליהו בחור זצ”ל, ולא התקבל בכל תפוצות ישראל, כמו שכתב בקונטרס כללי הקריאה (עמ’ 48), אך רובם נהגו בכלל זה, וע”פ זה נכתב תיקון קוראים איש מצליח.
בביה"כ בו אני מתפלל יש מעט מתפללים קבועים כמו כן יש מתפללים שבאים מהמלון הסמוך לביה"כ. אין מכירת מצוות והגבאי מעלה את המתפללים לתורה לפי תור כך שעולים כל 3-4 שבתות. אני תורם סכום קבוע בכל עליה. כשאבי מורי נפטר למדתי את ההפטרות ככל יכולתי ועליתי כמעט את כל הפטרות השנה, אלא אם היה מישהו אחר מבקש בגלל אזכרה, היה עולה. כמו כן המשכתי לתרום את אותו סכום אפילו שהיו הרבה שבתות רצופות שעלית לתורה. עכשיו שנסתיימה שנת האבל מבקשים ממני להמשיך לקרוא את ההפטרות בכל שבת. האם מותר לי להפחית את סכום התרומה או צריך התרת נדרים?
אפשר לסמוך על התנאי שעושים בהתרת נדרים בערב ראש השנה ובערב יום הכיפורים שלא יהיו המנהגים בתורת נדר וכמו שכתב מרן הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל בהליכות עולם (חלק ח' עמוד ס') עיין שם.
אבל לעשות התרת נדרים פרטית על זה יצטרך לעשות כל פעם שעולה לתורה כי אין מתירים הנדר עד שיחול הנדר וכמו שכתוב בשלחן ערוך (יורה דעה סימן רכח סעיף י"ז).