כוונת רש”י – מסכת תענית
בשדי חמד כלל כ”ף אות ז’ כתב שיתכן כגון שהוא רק דבר זה ולא אחר. עיין שם.
בבא מציעא מג: מתני' החושב לשלוח יד בפקדון בית שמאי אומרים חייב ובית הלל אומרים אינו חייב עד שישלח בו יד וכו' וברש"י חייב - באונסים מהיום והלאה אם נאנס חייב באחריות: לכאורה צ"ב מדוע האריך רש"י כ"כ והול"ל חייב באונסים ותו לא מדוע חזר וכפל וכתב אם נאנס חייב כו'
בתחילה הוק"ל מחייב במה וע"ז פירש באונסים. ואח"כ ק"ל והלא בכדי שיתחייב צריך שתוזק החבית אם באונס אם בפשיעה וכאן שתוזק עוד לא הוזקה בכדי שיתחייב, וע"ז פירש מהיום והלאה, אם נאנס (כלומר יאנס בעתיד) – חייב באחריות.