כתיבת ספר תורה
עד 3.8 ס”מ זה לכתחילה
האם עדיף לסופרים המתקשים בכתיבה עם נוצה או קנה להשתמש בפלסטיק, מצופה זהב או שמיר ולא להשתמש מנירוסטה אשר כמה פוסקים לא מחלקים מברזל, בפרט לכתיבה מהודרת? מי שמוכר תפילין או מזוזות מהודרות, חייב להודיע לקונה אם הם נכתבו עם נירוסטה?
לא ידוע לי על שום פוסק שאוסר נירוסטה, ואם יש, יצטרך לענות על כל הראיות.
מותר להתשמש לכתחילה בנירוסטה ולא להודיע לקונה.
מאת: פלוני | תאריך: כ״ה באב ה׳תשע״ז – אוגוסט 17, 2017
מרן הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל זיע"א אוסר לכתוב בברזל וכל שכן בנירוסטה. אז איך כבוד הרב אומר שאין פוסק שאוסר לכתוב בנירוסטה? דעת הרב שזה חריטה ולא כתיבה. הבבא סאלי הקדוש זיע"א היה פוסק לפי הרב מרדכי אליהו זצוק"ל.
היכן כתב הרב מרדכי אליהו?
יש שמועה בשמו שניסה על קלף ואמר שחורץ, גם הקנה חורץ כמ"ש בברייתא שהובאה בטור (סימן ל"ב) מסרגלים בקנה, א"כ במה מותר?
כבר ענינו על כל הטענות ביריעות שלמה ח"א.
וכבר ציינתי בתשובה הקודמת שמי שאוסר יצטרך לענות על כל הראיות שכתבתי.
מאת: פלוני | תאריך: ט״ז באלול ה׳תשע״ז – ספטמבר 7, 2017
בס"ד שלום וברכה, הרב מרדכי אליהו ענה על כך כמה וכמה פעמים בשו"ת רדיו כל האמת וכן ניתן לצפות בקישור הנ"ל שהגרמ"א זצוק"ל אוסר בפירוש: הגרמ"א זצוק"ל התיר לכתוב בקנה מפני שהגמרא כתבה בפירוש וכן גם בנוצה.
אבל הגר"ש מועלם טוען לך שאם זו הסברא אם כן קנה אסור, ואם הגמ' כתבה בפירוש, פירושו שסברא זו אינה מוכרחת.
ואדרבא כבודו יעין בירעות שלמה הנ"ל ותנסה ליישב את הקושיות על שיטת הגרמ"א זצ"ל
מאת: פלוני | תאריך: כ׳ באלול ה׳תשע״ז – ספטמבר 11, 2017
אין כוונתי הייתה להקשות או לסתור על כבוד הרב שליט"א חס ושלום.. רק רציתי לומר שיש דעה של פוסק שאוסר בנירוסטה.
חזק וברוך
מאת: פלוני | תאריך: י״ח במרחשוון ה׳תשע״ח – נובמבר 7, 2017
שמעתי מפיו בפרוש שאוסר בנירוסטה אפילו בדיעבד.
עיין בתשובות הקודמות
וכבר הסכים עמו מרן ראש הישיבה שליט"א