פרשת נשא
לא הבנתי מה שכתבתם שאנו קוראים לציון מקום קודשים. מכל מקום זה נכון שבדרך כלל אומרים קדשים בקמץ רחב, וכאן הוא יוצא מהכלל.
לעיתים אות שוואית לאחר ה הידיעה מנוקדת כשווא נח ללא דגש חזק ולעיתים שווא נע עם דגש חזק כפי שראוי. מדוע השינוי והאם יש כללים לעניין זה.
בד"כ צריך להיות דגש חזק באוות שאחרי ה' הידיעה (וממילא השוא נע) אולם באותיות קמי"ל מנוקדת בשוא כמה פעמים נשמט הדגש
מאת: פלוני | תאריך: א׳ בתמוז ה׳תשע״ט – יולי 4, 2019
לכבוד הרב חנוך הכהן כבודו ענה את התשובה הבאה: בד"כ צריך להיות דגש חזק באות שאחרי ה' הידיעה (וממילא השוא נע) אולם באותיות קמי"ל מנוקדת בשוא כמה פעמים נשמט הדגש זה לא מדויק, כי מצאתי הרבה דוגמאות שבאותיות קמי"ל יש דגש חזק ויש גם כן אותיות אחרות חוץ מקמי"ל שבהם אין דגש, כגון: הַֽצְפַרְדְּעִֽים (שמ' ז, כט), הַשְׁלַבִּֽים (מל"א ז, כח), הַֽנְשַׁמּ֗וֹת (יר' לג, י). לצורך זה השתמשתי בתוכנה שכתבתי לחיפוש ניקוד וטעמים בתנ"ך.
לגבי מה שכתבתם שמצאתם שיש באותיות קמי"ל דגש חזק, לא כתבתי שתמיד נשמט אלא שכמה פעמים נשמט. ומה שהבאתם אותיות אחרות חוץ מקמי"ל, אמת הדבר, ומ"מ יתכן שבאותיות קמי"ל זה מצוי יותר, וצ"ע. יישר כח.