סיום מסכת לשני נפטרים כאחד
אם התחייבת לעשות סיום מסכת לעילוי נשמת כל אחת בנפרד, יש מה לדון, אבל אם לא אין שום מניעה לעשות סיום לעילוי נשמת שתי נשמות, ונר לאחד נר למאה.
1- באיזה אופן אומרים קדיש אחרי עלינו לשבח (האם צריך לומר פרק תהלים וכדו')
2- האם מותר לקנות בגדים חדשים או חפצים חדשים וכדו', מה הדין כשיש מבצע וכדו', האם יכול לקנות בלי ללבוש
3- מהם דיני הקדימה בש"ץ כאשר יש כמה אבלים
4- האם יש עניין לא לעלות לקבר תוך שלושים
5- האם יש בעיה לעשות מנוחה כמה פעמים ביום, כגון בעלייה לתורה שיעור תורה וכדו'
1. יוצאי מרוקו נוהגים לומר חצי קדיש אחר עלינו לשבח של מנחה אבל לא אחר עלינו לשבח של ערבית (עיין בשו"ת ישכיל עבדי ח"ח חאו"ח סימן כ"ו אות ח' ובירחון אור תורה אייר תשמ"ח סימן קמ"ד אות ד' ובשו"ת שמש ומגן ח"ד חאו"ח סימן ט"ו אות ב' ובספר נתיבות המערב עמוד מ"ה) ואילו מנהג ג'רבא לומר אחר עלינו לשבח של ערבית כל ישראל וכו' רבי חנינא וכו' וקדיש על ישראל (או"ת שם ועיין הטעם בספרו מקור נאמ"ן ח"א סימן תתק"פ) וע"ע בבן איש חי (שנה א' פרשת פקודי ס"ד) ובשחרית מנהגנו (וכמדומה עוד כמה עדות) לומר אחר עלינו לשבח פסוקים והה אם שמוע תשמע וגו' וקדיש וכל אחד יעשה כמנהגו
2. מעיקר הדין מותר לקנות בגד במהלך השנה כל שאינו לבן אך האשכנזים נהגו להחמיר בזה (עיין בהגהת מור"ם ר"ס שפ"ט) וכן נהגו בג'רבא (עיין בספר שאולי כהונה מערכת ש' אות ב' ובשו"ת מגיד תשובה ח"ד חיו"ד סימן קנ"ו) אבל כשיש מבצע אפשר להקל ובפרט אם אינו לובשו (וע"ע בשו"ת ויען הכהן ח"א סימן ל"ז אות א')
3. הם מפורטיים בארורך וברחוב בספר ברית כהונה (יו"ד מערכת פקידה) ועל פי רוב אב קודם לאם, הורים קודמים לאחים, וכו' ועל כל פנים יש להזהר שלא להגיע לידי ריב חלילה אחר שהעיקר זה הקדיש ואצל הספרדים אומרים קדיש יחד
4. אין ענין
5. יש ענין וע"ע בספר מקור נאמן ח"א (סימן תשנ"ח)