אני לא רואה את התגובות האחרונות באתר. מחילה אבל התכוונתי להביע את הזדהותי עם הקושיה של הרב על הפירוש של הרב שרקי למה רש"י לא פירש כך כבר בספר בראשית וניסיתי להציע פתרון: עד שלא מופיעים בני ישראל ומשה רבנו לא מקשה על הנהגת הקב"ה אולי עדיין אין מקום לכתוב את הפירוש "אל האבות" (אם זה בא לתרץ "כי לא יראני האדם וחי"). הרי הקב"ה נגלה למשה בשם השם ולא בשם אל שדי אז למה נהיה יותר קשה לבני ישראל ? אז הקב"ה מסביר לו, התוכן של ההתגלות אלי האבות היה בשם אל שדי ושמי השם לא נודעתי להם, כלומר הם חיו בזמן ההבטחה ולא בזמן הקיום ולכן "וארא" אפשרי כי הם אבות וקיום ההבטחה הוא לבנים לבני ישראל. כל זאת כדי להסביר למשה את איחוד המידות שמי שמשעבד הוא מי שמושיע ולכן אוכלים מרור בליל הסדר וכמו שציטטתי: וידבר אלהים (מידת הדין) אל משה..אני ד' (מידת הרחמים). ודבר שני התבלבלתי שכתבתי מבקרי המקרא (הלוא הביקורת האקדמית התחילה לפני 200 שנה בערך) התכוונתי שאולי רש"י כתב פירוש בנאלי כדי להסתיר מפני קושיות תאולוגיות בדורו.
הרב שלמה יהונתן מאזוז
ר'יצחק הי"ו!
ייש"כ שהבהרת דבריך, תגובתי הקודמת נשלחה אליך אישית, כי אין בה תשובה לדבריך רק כתבתי שלא הבנתי, ואם לך לא מפריע שתשובה כמו הקודמת תפורסם אה"נ. ומ"מ אחרי כל האריכות כבודו מסכים שהדברים לא ברורים, וגם לא הבנו איך זה מתיישב בתיבת "אל האבות, ועכדיף פירוש הרא"ם הברור מפרוש שלא עמדנו על עומקו, ודי בזה.