כוונת רש”י – מסכת תענית
בשדי חמד כלל כ”ף אות ז’ כתב שיתכן כגון שהוא רק דבר זה ולא אחר. עיין שם.
ברכות דף ח תד"ה ישלים בא"ד וזה השלמה במדרש כו' והגיהו המפרשים שצ"ל וזמן השלמה אולם עיין מהרצ"ח שכתב שתיבת "השלמה" הוא ר"ת, וכך צ"ל, וזה ה'דיבור ש'ייך ל'מעבר מ'ן ה'דף. עיין שם בכל דבריו. והגם שדפח"ח לכאורה ק"ק לומר כן. שלא מצינו ר"ת כזה. ובאמת בסמ"ג כתב וזמן השלמה כו' וכמוש"כ במסורת הש"ס, מה דעת הרב בזה
הערת כבודו נכונה שבדרך כלל דוחק להמציא ר"ת שלא שערום אבותינו כמ"ש מרן החיד"א בעין זוכר (בערך זה) אולם כאן שהוספה זו היתה מאוחרת וכך משמע מהב"ח (ושמא בסמ"ג תיקנו בטעות ע"פ התוס' שלנו) יש מקום לומר שהמדפיסים ראו תיקון זה באחד הנוסחאות בצד הספר שחכם אחד הגיה לעצמו וטעו בהבנת דבריו ודבר זה מצוי הרבה (וראה כעין זה בתוס' ישנים ביומא ל"ח ע"א שכתבו "איתא בספרי" והעירו שאינו נמצא שם. ויש שכתבו "שבספרי" הוא טעות סופר והוא ראשי תיבות בירושלמי סנהדרין פרק יו"ד והוא כן נמצא שם)