שמעתי את שיעורו של הרב יוסף פרץ שליט"א לגבי נוסחאות התפילה ונהנתי מאוד ב"ה.אך הוקשה לי דבר ממה שאמר הרב להביא ראיה שהנוסחא בעלינו לשבח היא "ולא גורלנו כל המונם" ממה שאומרים לפני "שלא עשנו כגויי הארצות ולא שמנו כמשפחות האדמה" וכמו שלעיל פירט כ"פ ואומר "שלא" אז ג"כ. אולם לכאו' י"ל של"ד שלעיל מפני שמחלק בין "עשנו כגויי הארצות" לבין "שמנו כמשפחות האדמה" אז בכדי שלא ישמע שלא עשנו כגויי הארצות אבל (ח"ו) שמנו כמשפחות האדמה לכן חוזרים וכופלים "שלא" אבל כאן א"א לחשוב שלא שם חלקנו כהם אבל גורלנו ככל המונם לכן לכאו' אי"צ לכפול.
הרב רזיאל כהן
לא הבנתי את שאלתך, גם כאן יש מקום להבין: "שלא שם חלקנו עמהם, אבל (ח"ו) גורלנו ככל המונם" ומה ההבדל בין זה למשפט הקודם ? באר נא !
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: כ״ד בניסן ה׳תשע״ז – אפריל 20, 2017
לגבי השאלה על הנוסחאות והרב טען שלא הבין את שאלתי כוונתי היתה כך. הנה הנוסח בבמה שאומרים "שלא עשנו" "ושמנו כגויי הארצות" אם נאמר רק פעם אחת "ולא" אזי מפני שהם ב' דברים חלוקים פע"א "עשנו" ופעם אחת "שמנו" אז נשמע שהחלק הראשון של המשפט הוא:"שלא עשנו" אבל "שמנו וכו' (כלו' נשמע כב' משפטים נפרדים) אולם במה שאומרים שלא שם חלקנו כהם אז ההמשך נשמע כהמשך המשפט ולא כחלק חדש מפני שאין משפט חדש בחלק השני ולכן א"א להתבלבל ודו"ק.ומקוה שהייתי ברור עקב הקושי להסביר הדבר ע"ג הכתב.תודה רבה.
הרב רזיאל כהן
לצערי עדין לא הבנתי, כשם "שעשנו" "ושמנו"הם דברים חלוקים ועלולים להתבלבל, כך בדיוק "חלקנו" ו"גרלנו"הם דברים חלוקים