בפשטות אם שכרת אותו למלאכה מסויימת אינך יכול לדרוש ממנו מלאכה אחרת, אבל אם שכרו לכל מלאכה שיצטרך אז רשאי לשנות לאיזו מלאכה שצריך. כדמשמע בחושן משפט (סימן של"ה) וע"ע בחו"מ סימן ע"ר ס"ג. אבל לבקש ממנו תמיד אפשר אם יסכים ואינו חייב. ואכן אינו אסור בישראל בן חורין, כמ"ש הרמב"ם (בפ"א מעבדים הלכה ז') דדוקא עבד שנפשו שפלה נאסר לאו דלא תרדה בו בפרך ומקורו בתורת כהנים ויקרא כ"ה מ"ג כנלע"ד) אבל הרמב"ם סיים לגבי ישראל בן חורין אין איסור כיון שעושהו מרצונו ומדעת עצמו, לפ"ז כאשר הוא עושה מחמת הבושה ישנו סרך איסור זה כיון שלא עושה מרצונו אלא מפני שמתבייש לסרב מיהו בנו ותלמידו מותר כמבואר בכסף משנה שם.
עוד אפשר דלא תרדה בו בפרך היינו שנותן לו מלאכה שאינו צריך אותו או מלאכה בזויה. וזה מותר ליתן לפועל אם מסכם אותו מראש שזו עבודתו ונשכר לו וכמו כן שאומר לעבד עבוד עד שאגיע זו תוחלת ממושכה ואסור אבל הפועל ע"מ מקבל שכר יומי ויודע שבשעה פלונית מסיים את מלאכתו. עיין ספר בית אל (על הרמב"ם עם מפרשים מהדורת עוז והדר – קפ"ו פירושים)