יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
אני צריך בבקשה עזרה לגבי הסבר על משנה הבאה: יְהוּדָה בֶן תֵּימָא אוֹמֵר, הֱוֵי עַז כַּנָּמֵר, וְקַל כַּנֶּשֶׁר, וְרָץ כַּצְּבִי, וְגִבּוֹר כָּאֲרִי, לַעֲשׂוֹת רְצוֹן אָבִיךָ שֶׁבַּשָּׁמָיִם. הוּא הָיָה אוֹמֵר, עַז פָּנִים לְגֵיהִנֹּם {סה}, וּבֹשֶׁת פָּנִים לְגַן עֵדֶן {סז}. יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהֵינוּ שֶׁתִּבְנֶה עִירְךָ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ וְתֵן חֶלְקֵנוּ בְתוֹרָתֶךָ: ר"ע מברטנורה עַז כַּנָּמֵר. הַנָּמֵר הַזֶּה נוֹלַד מִן חֲזִיר הַיַּעַר וְהַלְּבִיאָה, כִּי בְּעֵת יַחֵם הָאֲרָיוֹת הַלְּבִיאָה מַכְנֶסֶת רֹאשָׁהּ בְּסִבְכֵי הַיַּעַר וְנוֹהֶמֶת וְתוֹבַעַת אֶת הַזָּכָר, וְהַחֲזִיר שׁוֹמֵעַ קוֹלָהּ וְרוֹבְעָהּ, וְנָמֵר יוֹצֵא מִבֵּין שְׁנֵיהֶן. שאלתי : ר"ע מברטנוראה מתאר איך הגיע הנמר לעולם ,האם מדובר בנמר של היום? תודה ויום טוב.
כפי הנראה מדובר בנמר של היום (וגם באציקלופדיא אוצר ישראל הביא זה ולא סתר את זה ממחקרים כל שהם וע' בספר נחלי באגד שהביא שבימנו הכליאו נמר וארי, ובתם הוכלאה עם ארי וילדה ע"ש). ומסתמא הוקשה לך שהכלאיים אינם יולדים כמ"ש הרמב"ן בפ' קדושים וכמו שכבר הקשה כן הרש"ש כאן, אולם מצינו לו עצמו שיישב זה בחולין דף נ"ט ע"ב שמצינו תייש הבא על הצביה והוליד בת והולידה בן ע"ש. אבל הקשה מצד מאי דאיתא בבכורות ח' שכל שאין תשמישן ועיבורן שוה אינם יולדים זה מזה, ושם מבאר שכל אחד זמן עיבורו שונה ע"ש. אולם עיין בשד"ח (כללים מע' כ' כלל קכ"ט) שהאריך בזה מפי כמה חכמים ויישבו זה בכמה אופנים וחדא מינייהו שבגמ' מדובר בחזיר רגיל שהוא מין בהמה אולם הרע"ב מיירי בחזיר יער שהוא מין חיה. ובעיקר ד' הרע"ב מקורו טהור מפ' הרשב"ץ שהיה רופא ומתמצא בספרי הטבע, ובספרו מגן אבות (ח"ג פ"ד) האריך איך זה יתכן כדבר הזה, ונרגש בכל הקושיות הנ"ל, וכל האחרונים לא ראוהו ואולי לא נדפס בימיהם (וגם אני לא ראיתיהו אלא דרך תוכנת חיפוש של אוצר החכמה)