פרשת נשא
לא הבנתי מה שכתבתם שאנו קוראים לציון מקום קודשים. מכל מקום זה נכון שבדרך כלל אומרים קדשים בקמץ רחב, וכאן הוא יוצא מהכלל.
לכבוד הרבנים שליט"א על התיבות בשירת הים "עם זו גאלת", הביא המנחת שי מהארחות חיים, דיש לקרות בגימל דגושה, כדי שלא ישתמע כמו גיעול ונמצא מחרף ר"ל. וכן הובא בט"ז או"ח סי' נא. ולא הבנתי פירוש הדברים, מה הקשר בין גימל דגושה או רפויה, ובין לשון גאולה או גיעול? תודה רבה דוד דומברובסקי
בשו"ת איש מצליח ח"א חאו"ח סימן י"ז דן בזה באריכות, והקשה מכמה מקומות ותירץ וחזר והקשה דלא מצינו בשום מקום שינוי משמעות בבג"ד כפ"ת אם רפויים או לא. וסוף דבר העלה שכיון שיש בזה מסורת בא הארחות חיים לתת לה טעם כל שהוא ע"ש באורך.
מאת: פלוני | תאריך: י״ד באב ה׳תשע״ז – אוגוסט 6, 2017
אציע אפשרות, ואשמח לשמוע האם נכון הדבר. ייתכן לבאר לפי מה שנמצאו מי שמבטאים ג רפויה יותר עמוק בגרון, מה שעשוי לגרום לאות "א" להיות דומה ל"ע". בתודה ובברכה רבה.
לא הבנתי הרי המקום הכי עמוק של ג' רפויה אינו מגיע אפילו למקום שה"א יוצאת, ולמה זה יגרום לה"א להיות עי"ן?