פרשת נשא
לא הבנתי מה שכתבתם שאנו קוראים לציון מקום קודשים. מכל מקום זה נכון שבדרך כלל אומרים קדשים בקמץ רחב, וכאן הוא יוצא מהכלל.
במסכת שבת (קט"ו ע"א) כתב רש"י (ד"ה רבן גמליאל בריבי): "לא שהיה בנו של רבי אלא אדם גדול קרי בריבי". לכאורה מכך שרש"י הוצרך לאפוקי מכך שהיה בנו של רבי משמע שקרא תיבת "רבי" עם ר' בחיריק כי אם קרא כמו האשכנזים בפתח מדוע שנחשוב שהוא בן של רבי, הרי כתוב "בריבי" עם חיריק. האם הראיה נכונה?
ראיה יפה וכ"כ ראיה זו ועוד הרבה ראיות הגה"ר בנציון הכהן ונדפסו דבריו באור תורה תשנ"ב וכ"כ להדיא שכן משפט הקריאה והביא ראיות כיו"ב בספר התשבי ערך רב ע"ש
מאת: פלוני | תאריך: כ״ח בכסלו ה׳תשע״ח – דצמבר 16, 2017
הוא לא הביא ראיה מרש"י אלא רק הביא ששם כתוב "בריבי". אדרבה הוא כתב שתואר "רבי" על ר' יהודה הנשיא הוא בפתח. אני ניסיתי להוכיח מרש"י שגם תואר "רבי" על ר' יהודה הנשיא הוא בחיריק.
באו"ת חשון תשנ"ב עמוד קל"ד כתב להדיא ראיה זו.
גם אין ענין להוכיח שכן הוא על רבי יהודה הנשיא אלא כן הוא בכל שמות התנאים [גם בשאלתך הקודמת לא הזכרת ברמז מרבי יהודה הנשיא ואם זו כוונתך אה"נ]
ואגב רבי בנציון הכהן שכתב דרַבי יהודה הנשיא ׁ(פתח) הוא רק העתיק דברי היעב"ץ ולא הכיריע כן כיוע"ש