בשלחן ערוך אבן העזר (סי' כ"א ס"ב) כתב מרן: לא תלכנה בנות ישראל פרועות ראש בשוק, אחת פנויה ואחת אשת איש. עכ"ל. והוא לשון הרמב"ם. הרי שגם פנויה, אסורה לילך פרועת ראש. אמנם הפוסקים הקשו, הרי בש"ע או"ח (סי' ע"ה ס"ב) מבואר דבתולה מותרת בגילוי שיער, והרב מגן אברהם (שם סק"ג) תירץ דפרועת ראש שאסורה פנויה, פירושו שסותרת קליעת שיערה והולכת בשוק בשיער מפוזר. והוא מדרך צניעות לבתולות, שאף שמותרת לילך בגילוי ראש, אבל לא בשיער פזור. ע"ש. ויש בפוסקים אריכות בזה.
ועכ"פ ענין הצניעות פירושו לכסות ולא לבלוט, ולכן אף שאי אפשר לאסור לצאת החוצה לגמרי, מ"מ דברים שמגרים יצר הרע ומעוררים את הרואים, צריכה ליזהר שלא לעשותן. ושיער פזור באשה, מושך עיניים. ולכן יש לאסור זה. וכל אשה ששומרת על עצמה, ומצניעה עצמה יותר, אשריה בזה ובבא, ותזכה לשפע ברכה.
ובפרט בדור זה שרבה הטומאה, והיצר הרע מתגבר ביותר, כל אשה שמתגברת על רצונותיה ושומרת על צניעותה, שכרה גדול מאד.