יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
בהגדה: "השתא עבדי" וכו'. כיצד יאמרו חכמים ע"ע שהם עבדים? (וכן בגמ' אכתי עבדי אחשוורוש..), הרי ביצי"מ וקבלת התורה נעשנו בני חורין, גם אם נהיה תחת שעבוד מלכויות? (הרב מוצפי ענה לי "הלו, כתבו זאת אחרי החורבן". וזה לא עונה לי לשאלה, ובכלל, כי כוונתי היא שמאז מתן תורה אנו בני חורין מיצה"ר וכו', וגם במחנות ההשמדה היהודי האמיתי הוא בן החורין האמיתי, והנוגש הוא עבד ליצריו, ולכל דבר אחר?
יש עבדות רוחנית ויש עבדות גשמית, במצרים היינו עבדים בשני האופנים, ובמתן תורה נעשינו בני חורין בשני האופנים. ע"י מעשה העגל הפסדנו את החירות ממלאך המות ומיצה"ר, ועדיין היינו בני חורין בגשמיות, אך כשנפלנו ביד אדונים קשים נבוכדנצר וטיטוס וכל שאר האומות נשללה מאתנו החירות הגשמיות, ונשאר – רק למי שמתגבר על יצרו ותאוותיו – החירות האמתית החירות מיהצ"ר, ולמי שכבול ביצריו אין כלום .
מאת: פלוני | תאריך: י״ח באייר ה׳תש״פ – מאי 12, 2020
אמנם, אחרי בקשת המחילה, איך א"כ יאמרו החכמים על עצמם, או על הכלל: "השתא עבדי", ודאי שהם עצמם, ורבים אחרים היו בני חורין מצד התגברותם וצדקותם?
ידוע שככל שאדם יותר גדול כך יותר רואה כמה הוא צריך להשתפר עוד בעבודת השם יתברך. וידוע שמרן הגר"ע זצ"ל שהיה מגיע בווידוי ביום כיפור לקטע של "ביטלנו תורתך ימים ולילות" היה בוכה ומשתפך בבכי ומי כמוהו היה יושב ושוקד על התורה