סיום מסכת לשני נפטרים כאחד
אם התחייבת לעשות סיום מסכת לעילוי נשמת כל אחת בנפרד, יש מה לדון, אבל אם לא אין שום מניעה לעשות סיום לעילוי נשמת שתי נשמות, ונר לאחד נר למאה.
1. יש מדרש משלי (פרשה ו) כתוב שם שעתידים הרשעים לומר לפני הקב"ה בעולם הבא רבון העולמים הניחנו עתה ונעשה תשובה לפניך וכו.. לכאורה זה סתירה כי כתוב במקום אחר שהקב"ה שם את הרשעים ליד פתחה של גן עדן והם לא רוצים לחזור בתשובה אז איך פה הם מבקשים?
2. האם שהולכים לבית הקברות ושמים אבן על המצבה צריך להוריד את זה או לא?אשמח לקבל את המקור המדויק. 3. הגמרא בגיטין (דף ס"ז) אומרת שרבי אליעזר בן יעקב משנתו קב ונקי ושמעתי שאומרים קב בגימטריא 102 ו102 פעמיים הוזכר שמו במשנה וכול הפעמים נפסקה ההלכה כמותו לא הבנתי את זה כל כך כי כמה פעמים ראיתי מחלוקת בין ר שמעון לר אליעזר בן יעקב והברטנורא פסק במפורש הלכה כמו ר' שמעון (במסכת שביעית פרק ב')
1. יתכן שהמפרשים מדברים בסוגי רשעים שונים, או בזמנים שונים (יש עולם הבא, עולם הנשמות, ויש לעתיד לבוא – זמן המשיח ותחיית המתים).
2. מובא בהלכה לתת אבן על גבי המצבה בסיום הביקור (עיין חזון עובדיה הלכות אבילות חלק א' עמוד תנח), אך לא דנו על הורדת האבן, ומסתבר שאין להורידה כדי ישיאר ההכר שביקרו בקיברו.
3. אכן בדרך כלל הלכה כראב"י אלא אם כן יש סוגיא מיוחדת שלא לפסוק כמותו, הדוגמא שהזכיר השואל (מפרק ד דשביעית משנה י) היא אחת מהמקומות שיש סיבה שלא לפסוק כמותו ועיין בכסף משנה פרק א מהלכות שמיטה הלכה ח' שביאר טעם הדבר.