במילים בהם יש שיבוש גדול אם לא מבטאים אותם נכון, כתבו בסידורים ידגיש את האות כמו למשל במילה נפשנו "חכתה" לה' - ידגיש את האות ח'.
האם לא נכון יותר לכתוב "יבטא נכון את האות" במקום "ידגיש"? כי באמת לא צריך להדגיש. ועוד יכול להיות שיבוש בהדגשת אות שלא צריך להדגיש. ועוד שלפעמים עושים זאת בצורה גסה וזה צורם באוזן.
כבודו צודק. ויותר טוב לכתוב "יבטא היטב" כלומר בצורה ברורה. כי לפעמים מבטאים נכון אבל בצורה חלשה מדאי וזה נשמע לשומע בצורה לא טובה, וכמו שכתב התוספות בברכות (דף ט"ו ע"ב, על פי הירושלמי) "להתיז" זי"ן של תזכרו, שכוונתם שישמיע את הזי"ן בצורה ברורה.
בדוגמא בלטשאצר על כרחנו ששני השוואים נחים, כי כאשר עושים את השוא השני נע (כמו תשמרו) הוא נסמך על ההברה שאחריו, וכאן בהברה שאחריו אין הטעמה. וכמדומה שבלשון הקדש אין מילה כיוצא בה שיש שני שוואים באמצע מילה ואין הטעמה בהברה שאחריו.
גם לדעת המקובלים אין זה מוסכם ורבים הם הסוברים שיש להשמיע לאוזניו, ואמנם כ”כ הבא”ח בשם מהרח”ו, אך מצאו שהמהרח”ו עצמו במקום אחר כתב הפוך, ע’ בכ”ז בשו”ת יצחק ירנן (ח”א סי’ כ”א). ולכן היות ולפי הפשט צריך להזכיר, ולפי הקבלה ג”כ יש אומרים להשמיע לאזניו, כך ראוי לעשות. וכן מורה מרן שליט”א.
ובפרט שכאשר לא משמיעים א”א לבטא את האותיות היטב, כמו שהערתם לנכון. וכדבריכם כתב בספר עטרת צבי על הזוהר (פרשת ויקהל דף ר”ב ע”א).
מקור הדין שהזכרתם בסי’ קכ”ח סל”ג ועיינתי שם ולא מצאתי ראיה לפסול בנ”ד, כי האומר לאלפי”ן עייני”ן הרי הוא משנה את ההבנה של המלה (אף אם אין הבנה אחרת), אבל האומר יאיר זה בדיוק ההבנה של יאר.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.