1. עיין למשנה ברורה (סימן רנ"ג סעיף קטן ט') שהיקל בזה לשיטת הרמ"א, דהטמנה במקצת לאו שמה הטמנה, ומשמע שסובר שלדעת מרן אין להקל. וכן נראה לדקדק מדברי הרשב"א בחידושיו ריש פרק במה טומנין, שלמד לאסור הטמנה במקצת מדתנן (שבת מט.) גבי גזי צמר שטומנין בהם ואין מטלטלין אותם, כיצד הוא עושה נוטל את הכיסוי והן נופלות, דמשמע שאינו מכוסה לגמרי, ואע"פ כן דוקא בצמר שרי שאינו מוסיף הבל. ולפי זה יש עוד לדקדק, דדוקא מבעוד יום הוא דשרי, אבל לא משחשיכה דקתני סיפא (שם נא.) לא כפהו מבעוד יום לא יכסנו משתחשך וכו', דמשמע דקאי אכיסוי דקתני רישא שאינו כיסוי גמור וכמו שדקדק הרשב"א, ואעפ"כ אסרו משחשיכה. ואין כאן מקומו להאריך יותר.
2. הנה הטעם שכתבו הפוסקים להקל לענין הנאה ממלאכת שבת במקום שיש מחלוקת, היינו משום דמעשה שבת אסור רק מדרבנן. ולפי זה נראה שאם דעת הפוסקים המובהקים להחמיר אין להקל, דלא גרע משאר איסורי דרבנן שאין להקל כדעות יחידות שאינם מהפוסקים שאנו נמשכים אחריהם. וכן מוכח ממה שהביא מרן (סימן רנג סעיף א), שאם השהה באיסור אין להקל אלא בשוגג ובמבושל כל צורכו אף שמצטמק ויפה לו. ע"ש. ולא סמך להקל על דעת היש אומרים שסוברים שמותר לכתחילה. והיינו משום דלדידן יש להחמיר בזה כדעת הרי"ף והרמב"ם.
ואף שיש נהגו להקל בזה, במקום שאין מנהג אין להקל אפילו בדיעבד. ולכן נראה שגם בנידון זה, כיון שדעת התוס' ורבנו יונה ועוד ראשונים שאנו נמשכים אחריהם וכן הסכמת האחרונים, יש להחמיר אפילו בדיעבד. כן נראה לי כעת ולא ראיתי מי שביאר זאת להדיא.
3. בדעה יחידאה ממש, נראה לי פשוט כמו שכתבתי, שהרי גם בדרבנן אין סומכים עליה כלל ואינה מצטרפת לספק ספיקא וכדומה.
4. לענין נתינת מים בתבשיל, אין ספק שאסור ואין לו דין מצטמק ורע לו, שהרי עכשיו מתערב עם התבשיל והרי הוא מצטמק ויפה לו, וכמבואר בתפלה למשה (חלק א' סימן ה' אות ה'). ע"ש.
אמנם לענין נתינת מים כמות שהן, הנה אמת נכון הדבר שמורנו הרב במנוחת אהבה (חלק ב' פרק י' סעיף כז) כתב שנחשב מצטמק ורע לו, מכל מקום מדברי מרן הגאון רבנו עובדיה יוסף שליט"א, נראה שאינו סובר כן, וכדמוכח בכמה מקומות. כגון ביחוה דעת (חלק ו' סימן כ"א) שלא צירף כלל דמים הוו מצטמק ורע להם. ע"ש ועוד. ולעניות דעתי קשה לומר אחרת, שהרי מים אין בהם בישול מלבד הרתחתן, ומה נפקא מינה אם רע להם או יפה להם. ועיין במנוחת אהבה שם (הערה 93) במה שביאר טעם היתר מצטמק ורע לו, ונראה שאינו שייך במים. ואין כאן מקומו להאריך יותר.