אם שואל לפי דין הגמרא, אם כן אין כל ענין להחמיר שלא להסתפר בימי העומר. ואף בזמן הראשונים לא פשט המנהג להחמיר בכל המקומות, וכמו שנראה מלשון הטור אורח חיים (סימן תצ"ג) "שיש מקומות" שלא נהגו להסתפר. אם כי לאט לאט פשט כמעט בכל ישראל (עיין בלשון מרן בשלחן ערוך שם סעיף ב'). ומאי דנהוג נהוג. והרי אף בבין המצרים לא נהגו להסתפר בערב שבת בימים שנהגו שלא להסתפר (יש נוהגים מי"ז בתמוז, ויש נוהגים מר"ח, ויש שנהגו כפי עיקר הדין רק בשבוע שחל בו).